Стаття в газету “Автопрофі”
До уваги перевізників, що виконують перевезення вантажів на територію Російської Федерації.
Департамент TIR АсМАП України звертає увагу міжнародних автоперевізників, що в останній час різко збільшилась кількість випадків недоставок вантажів до митниць призначення на території Російської Федерації. Так, тільки за період з вересня 2001 р. по теперішній час на адресу Державного митного комітету Росії від місцевих митних органів надійшла інформація про заведення справ щодо порушення митних правил українськими перевізниками у 134 випадках. Всі порушення стосуються недоставки вантажів до митниць призначення по процедурі МДП (ст. 254 митного кодексу РФ). Найчастіше порушення митних правил допускаються водіями підприємств / приватних підприємців, які тільки недавно почали працювати в системі МДП, та використовують орендні транспортні засоби.
В зв’язку з цим, Департамент TIR Секретаріату Асоціації вважає за необхідне ще раз проінформувати перевізників про основні положення та вимоги нормативних актів Російської Федерації в галузі реалізації положень Конвенції МДП та нагадати обов’язки та відповідальність перевізника перед Асоціацією у разі порушення ним процедури МДП.
Згідно Статті 1 Конвенції МДП 1975 року операція МДП, тобто перевезення з використанням книжки МДП, означає перевезення вантажу від митниці місця відправлення до митниці місця призначення з дотриманням процедури, так званої процедури МДП, що встановлена у названій Конвенції. Будь – яке порушення положень Конвенції тягне за собою застосування до винної особи в країні, де порушення було допущене, передбачених законодавством цієї країни санкцій (ст. 36). Кожна сторона, що домовляється (країна – учасник Конвенції) має право тимчасово або остаточно позбавляти права користування положеннями даної Конвенції будь – яку особу, яка винна у серйозному порушенні митних законів або правил, що застосовуються під час міжнародного перевезення вантажів (п. 1 ст. 38).
При ввезенні на митну територію Російської Федерації, товари і транспортні засоби оформлюються під процедуру доставки таким чином:
Відповідно до п. 2.5 Положення про порядок застосування Митної конвенції про міжнародне перевезення вантажів із застосуванням книжки МДП на території РФ, затвердженого наказом Державного митного комітету РФ № 206 від 18.05.1994 р., у разі, коли сума митних зборів та податків, яка належить до сплати за товари, що перевозяться, більша, ніж сума гарантії (50 000 доларів США), або існують підстави вважати, що перевізник не може гарантувати виконання положень митного законодавства Російської Федерації, може застосовуватись супроводження вантажів посадовими особами митних органів. Порядок супроводження встановлений Положенням про митне супроводження.
Слід зазначити, що Розпорядженням Державного митного комітету Російської Федерації (ДМК РФ) № 01-14/742 від 3.07.1998 р. встановлений і постійно оновлюється перелік перевізників, у тому числі українських, яким в зв’язку з великою кількістю допущених порушень митних правил, у тому числі недоставок вантажів до митниць призначення, до сплати належних митних платежів за не доставлені товари, заборонено використання процедури МДП на території РФ. Товари, що ввозяться на територію Росії перевізниками, вказаними у додатку 1 Розпорядження, розміщуються на прикордонних складах тимчасового зберігання і оформлюються в митному відношенні в тих митних органах, в реґіоні діяльності яких знаходяться митні переходи через кордон РФ. При неможливості виконання таких операцій транспортні засоби вказаних перевізників повертаються за межі території Російської Федерації.
Крім того, вказаним розпорядженням ДМК РФ встановлюється і постійно поповнюється перелік перевізників (додаток 2 Розпорядження) яким дозволяється перевозити товари за процедурою МДП тільки за умови обов’язкового їх супроводження посадовими особами митних органів Російської Федерації (за рахунок самих перевізників). До цього переліку можуть включатися перевізники, які не доставили вантажі до митниці призначення і претензії на сплату сум митних платежів за не доставлені ними товари ще не сплачені.
Після прийняття рішення про можливість доставки товарів, перевізнику видаються другий та третій екземпляри ДКД. Товари та транспортні засоби направляються до митного органу призначення, встановленого митним органом відправлення, і повинні бути доставлені в строки, встановлені митним органом відправлення. Зміна митного органу призначення, визначеного на митниці відправлення без відповідного дозволу категорично заборонена. Дозвіл на зміну митниці призначення видається вантажоодержувачу цією ж митницею призначення у письмовому вигляді.
Після прибуття товару до місця доставки перевізник надає товари і транспортні засоби, а товаросупровідні документи вручає посадовій особі митного органу призначення (митного органу, розташованого на складі, а при відсутності митного органу на складі – митного органу, в реґіоні діяльності якого цей склад розміщується). На вимогу вказаного митного органу, надані товари і транспортні засоби фактично пред’являються цьому органу. Митниця призначення надає інформацію зацікавленим особам щодо порядку і місця подання повідомлення про прибуття товарів та транспортних засобів, вручення документів на них і фактичного пред’явлення наданих товарів і транспортних засобів.
Посадові особи митного органу призначення після отримання повідомлення про доставку вантажів і транспортних засобів і вручення ним товаросупровідних документів:
Доставка товарів контролюється відділами контролю за доставкою вантажів (ВКДВ) митниці в’їзду та митниці призначення шляхом обміну інформацією щодо товарів які були направлені і фактично надійшли до митниці призначення. ВКДВ митниці відправлення, в реґіоні діяльності якої знаходиться митний пост, що оформив товари під доставку, направляє до митниці призначення інформацію щодо направлених до неї вантажів. Ця інформація ставиться ВКДВ митниці призначення на контроль. При надходженні товарів та транспортних засобів до митного органу призначення він повідомляє ВКДВ митниці відправлення про факт надходження товарів і транспортних засобів. Якщо відомості щодо направлених і доставлених товарів співпадають, перевезення знімається з контролю і товар вважається доставленим, процедура доставки – завершеною.
При не надходженні у встановлений термін підтвердження з митниці призначення про доставку товарів, ВКДВ митниці відправлення направляє до ВКДВ митниці призначення запит з проханням підтвердити доставку вантажів. При отриманні негативної відповіді, ВКДВ митниці відправлення складає протокол про порушення митних правил.
Види порушень митних правил і відповідальність за ці порушення встановлюється главою 39 Митного кодексу Російської Федерації.
Згідно ст. 254 МК РФ, видача без дозволу митного органу Російської Федерації, втрата або недоставка у визначене митним органом Російської Федерації місце товарів і транспортних засобів, що знаходяться під митним контролем, - тягне за собою накладення штрафу у розмірі від п’ятидесяти до ста відсотків вартості вантажів і транспортних засобів, які є безпосередніми об’єктами правопорушення, з їх конфіскацією або без неї, або із стягненням вартості цих товарів і транспортних засобів або без такого стягнення.
Втрата або недоставка прийнятих для вручення митному органу Російської Федерації митних або інших документів на товари і транспортні засоби, що перебувають під митним контролем, -тягне за собою попередження або накладення штрафу у розмірі від трьох до п’ятидесяти процентів вартості товарів та транспортних засобів, на які були втрачені або були не доставлені документи.
Недотримання встановленого митним органом Російської Федерації строку доставки вантажів, транспортних засобів і документів на них – тягне за собою попередження або накладення штрафу у розмірі від двократного до десятикратного встановленого законом розміру мінімальної місячної оплати праці.
Крім адміністративної відповідальності за недоставку вантажів, встановленої Митним кодексом Російської Федерації, перевізник, що допустив недоставку, буде зобов’язаний на підставі п. 7 ст. 8 Конвенції МДП відшкодувати Російським митним органам суму митних платежів та податків які не були сплачені в результаті не доставки товарів до митного органу призначення.
В силу Декларації – зобов’язання транспортної компанії по допуску до митної системі МДП і дозволу використовувати звичайні книжки МДП, яку український перевізник підписує на користь Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України при допущенні до системи МДП, він зобов’язаний:
Ми впевнені, що ця інформація стане Вам у нагоді при виконанні перевезень вантажів на митну територію Російської Федерації і позбавить від необхідності витрачати дорогоцінний час для доведення правильності виконання Вами процедури МДП.