ІНФОРМАЦІЯ про проведення розподілу польських дозволів квоти 2003 року

Питання удосконалення існуючої системи розподілу дозволів вже неодноразово підіймалося членами Асоціації та Секретаріатом. АсМАП України пропонував вивчити досвід Росії, Білорусії, Польщі, Чехії, Угорщини, Німеччини і застосувати подібну схему в Україні. Головними відмінами систем розподілу дозволів в іноземних країнах є те, що перевізник отримує дозвіл до початку перевезення, при дефіциті дозволи квотуються серед перевізників і вони можуть заздалегідь планувати свою роботу. Крім того адресне квотування дозволів серед перевізників виконую ще одну додаткову функцію – регулює доступ перевізників до ринку. Через те, що основним параметром розрахунків персональної квоти перевізника є кількість виконаних перевезень за попередній період, то така схема у першу чергу працює на тих хто вже працює на ринку. Для тих перевізників, які тільки виходять на ринок або збільшують кількість транспортних засобів існують об’єктивні проблеми в отриманні дефіцитних дозволів. Дефіцит у забезпеченні дозволами виникає через те, що їх річна квота фактично не змінюється і залишається постійною величиною, а кількість транспортних засобів, які використовують ці дозволи – постійно зростає. Якщо один новий автомобіль, що виходить на ринок, отримає дефіцитний дозвіл то один автомобіль, що вже працював на цьому ринку – дозвіл не отримує. Ця проблема в іноземних країнах вирішується по різному:

Міністерство транспорту України протягом 2002 року вивчало пропозиції АсМАП України і прийняло рішення про зміну існуючого порядку розподілу дозволів.

Тепер ці питання регулюються наказом Міністра транспорту України від 18.12.02 №898 Про впорядкування системи оформлення, видачі, використання та обліку дозволів на міжнародні вантажні перевезення автомобільним транспортом. Зазначений документ з додатками розміщено на веб-сайті АсМАП України, його також буде надруковано у найближчому номері журналу Укравтоконтинент.

Згаданим наказом затверджено “Тимчасовий порядок оформлення і видачі дозволів на поїздку по територіях іноземних держав при виконанні перевезень вантажів автомобільним транспортом в міжнародному сполученні, їх обміну та обліку” та Порядок оформлення, видачі, використання, обліку дозволів ЄКМТ на перевезення вантажів автомобільним транспортом між країнами-членами ЄКМТ”.

АсМАП України приймав участь у підготовці вказаних документів але, нажаль, наші пропозиції не були повністю враховані і Асоціацію не ознайомили з кінцевим варіантом, що був затверджений Міністром. Тому надалі АсМАП України буде виправляти допущені в згаданих документах помилки через роботу у складі “Комісії по здійсненню аналізу ефективності використання українськими перевізниками дозволів, розгляду виявлених порушень, виробленню пропозицій щодо впливу до порушників-перевізників і підготовки пропозицій щодо удосконалення системи оформлення, видачі, використання та обліку дозволів на міжнародні вантажні перевезення” що створена за наказом Міністра транспорту.

Головними відмінами нового порядку розподілу дозволів є:

  1. Польські дозволи розподіляються за окремою схемою згідно “Умов оформлення і видачі дозволів на поїздку по території Республіки Польща.
  2. Дозволи, що отримуються Мінтрансом України понад встановленої річної квоти оформлюються тільки для автомобілів стандартів ЄВРО-2 і ЄВРО-3.
  3. Дозволи на поїздку по території Росії, Азербайджану, Греції, Казахстану та Югославії на перевезення вантажів до/з третіх країн оформлюються та видаються за окремим розподілом.

Відповідно до затвердженого Міністром порядку, за дорученням Державного департаменту автомобільного транспорту та у відповідності до Умов оформлення і видачі дозволів на поїздку по території Республіки Польща АсМАП України підготувала пропозиції щодо поквартального розподілу річної квоти польських дозволів 2003 року серед членів Асоціації.

При розрахунках враховувались статистичні дані СМАП України та УДП “Укрінтеравтосервіс” про виконання членами АсМАП України перевезень по території Польщі за 9 місяців 2002 року і розподіл дозволів ЄКМТ на 2002 і 2003 роки. Була отримана загальна кількість виїздів українських автотранспортних засобів (тільки тих, що потребують дозвіл) в Польщу.

По кожному перевізнику, що виконували перевезення на Польщу у 2002 р. (всього 1199 перевізників) було визначено кількість виконаних перевезень з врахуванням можливостей, що надають книжки ЄКМТ (затвердженим порядком передбачається врахування разових дозволів і ЄКМТ у співвідношенні 22 до 1 на рік). Кількість виконаних перевезень по кожному перевізнику була розділена на загальну кількість перевезень за 9 місяців і таким чином визначений відсоток кожного перевізника у загальному обсязі. Оскільки доля перевізника визначається відсотком або співвідношенням, то цю величину можна використовувати для розрахунків на рік.

Перевізники, що здійснили за 9 міс. 2002 р. від 1 до 20 перевезень і отримали 1-3 дозволи ЄКМТ, у розподілі не враховувались (25 перевізників).

На основі даних СМАП України було з’ясовано, що 10% перевезень виконувались перевізниками, які не є членами Асоціації.

Таким чином для розподілу серед членів АсМАП України слід було віддати 90% дозволів. Але згідно затвердженого порядку був введений резерв Міністерства транспорту України, що становить 10% від квоти і доля квоти членів Асоціації зменшилась до 80%. Необхідно відмітити, що ми пропонували створити резерв Мінтрансу у межах 1%. Неврахування наших пропозицій привело до зменшення 11% можливостей членів Асоціації виконати перевезення на рівні 2002 року.

Зрозуміло, що резерв Міністерства буде розподілений серед перевізників – членів АсМАП України, але якими критеріями будуть там керуватись поки невідомо.

У той же час Державний департамент автомобільного транспорту запропонував до розподілу серед членів АсМАП України тільки 37440 польських дозволів хоча річна квота дорівнювала 55 тис. Починаючи з 1 грудня 2002 року перевізникам видавались дозволи квоти 2003 року. З незрозумілих причин було порушено встановлене Мінтрансом квотування видачі дозволів, що привело до значного зменшення їх кількості.

Польські портові дозволи не квотуються і будуть оформлюватись перевізникам за старою схемою на ПВД.

У минулому році на квартал виділялося більше дозволів, а резерв був взагалі ліквідований.

Річна квота дозволів дорівнює 55 тис., але це значно нижче кількості дозволів, що отримує Україна за рік від Польщі. У минулому це враховувалося з початку року, ще до отримання додаткових дозволів. Сьогодні дозволи розподіляються без врахування цього, що привело до різкого зменшення кількості дозволів, які можуть бути використані за квартал.

На нашу думку це приведе до значного зменшення можливостей перевізників здійснювати перевезення по території Польщі у порівнянні з минулим роком. В результаті при введені нових прогресивних умов розподілу дозволів перевізники зможуть виконувати менше перевезень і це вже є негативним наслідком.

Можна констатувати, що пройшов перший етап розподілу польських дозволів тому, що поділили тільки базову квоту. Другий етап розподіл додаткових дозволів, що будуть отриманні поза квотою (на практиці це 15-20тис.). Але, їх дозволять використовувати тільки для автотранспортних засобів стандартів ЄВРО-2 і ЄВРО-3 з належно оформленими сертифікатами. Частка таких транспортних засобів у загальній кількості автомобілів зареєстрованих в АсМАП України дорівнює лише 35%.

Який вихід? Необхідно збільшити базову річну квоту польських дозволів, тобто записати у рішенні змішаної українсько-польської комісії не 55 тис., а кількість реально отриманих за рік дозволів. Тоді обмеження по ЄВРО-0 і ЄВРО-1 застосовуватися не будуть.

Крім того, для отримання дозволу необхідно було тільки прибути на ПВД і надати документи на автомобіль та вантаж. За новими умовами отримати дозволи можна лише на підставі заяви з пакетом документів та довідок, що подається СМАП України тільки у Києві.

На наш погляд необхідно спростити порядок отримання дозволів, зменшити резерв і врахувати кількість дозволів, що реально отримувалися від польської сторони протягом останніх чотирьох років.

Свої пропозиції АсМАП України передав на розгляд “Комісії по здійсненню аналізу ефективності використання українськими перевізниками дозволів, розгляду виявлених порушень, виробленню пропозицій щодо впливу до порушників-перевізників і підготовки пропозицій щодо удосконалення системи оформлення, видачі, використання та обліку дозволів на міжнародні вантажні перевезення”.

Саме ця комісія розглядає звернення перевізників щодо перерозподілу його квоти дозволів між кварталами, розподілу додаткових дозволів, а також вирішує питання і видачі дозволів новим підприємствам, збільшення або зменшення квоти.

Питання забезпечення дозволами перевізників, які тільки виходять на ринок або збільшують кількість транспортних засобів вирішується за польською схемою.

Гарантується отримання 85%, а 15 можуть бути перерозподілені.

Але ніхто у комісії не знає саме у кого забрати дозвіл щоб віддати іншому. Тому у таких випадках комісія має наміри радитись з Регіональною Радою членів Асоціації і приймати рішення перевізників.

Частковим рішенням проблеми дефіциту польських дозволів є збільшення річної квоти. Польська сторона пов’язує розгляд цього питання з відміною в Україні місцевого збору і погодження на введення обмежень на ввезення палива в баках до 200л.

На наш погляд проводити засідання Спільної польсько-української Комісії необхідно негайно і розглядати питань відміни компенсаційного збору за проїзд територією Польщі, обмежень на ввезення палива та визначення квоти дозволів на 2003 рік необхідно у комплексі. Погодитись на введення обмеження на ввезення палива можна за умови відміни компенсаційного збору і збільшення квоти. Тим більше, що таке обмеження рано чи пізно буде введено для українських перевізників. З 15.01.2003 польським перевізникам заборонено ввозити в Польщу в баках більше 200 л. палива на безмитній основі. Країни ЄС та Росія вже виконують цей порядок, Білорусь погодилась і виконує необхідні процедури для введення змін через Парламент.

АсМАП України звернулась до Міністра транспорту України з проханням звернутися до Міністерства інфраструктури Республіки Польща з пропозицією провести спільну змішану комісію з автомобільних перевезень у січні 2003 року.

15.01.2003 Державний департамент автомобільного транспорту листом №25/4-8-60/1п звернувся до АсМАП України з проханням надати пропозиції щодо розподілу серед членів Асоціації дозволів на поїздку по території Росії, Азербайджану, Греції, Казахстану та Югославії на перевезення вантажів до/з третіх країн.

Для розподілу запропоновано 80% від отриманих річних квот дозволів, а саме:

Росії – 3420 без обмежень і 380 з обмеженнями (Німеччина, Італія, Австрія, Іспанія);

Азербайджану – 40;

Греції – 32;

Казахстану – 160 (бланки поки не отримані);

Югославії – 236.

21.01.2003 СМАП України надасть АсМАП України відповідну інформацію про перевізників і кількість здійснених ними перевезень до вказаних вище країн у 2002 році. Відповідно до частки перевезень, що приходиться на перевізників регіону буде визначена кількість дозволів, які будуть розподілені в регіонах.

АсМАП України не погоджується з тим, що для розподілу запропоновано тільки 80% дозволів. Річ у тому, що 10% резерв Мінтрансу і 10% дозволів для не членів Асоціації передбачаються тільки в “Умовах оформлення і видачі дозволів на поїздку по території Польщі”, в інших документах затверджених Міністром транспорту України це не передбачено.

Просимо Вашої підтримки у вирішенні цієї проблеми.

Департамент координації перевезень

Секретаріату АсМАП України.





Учебно-консультационный центр   УГЦТС ЛИСКИ   Спеціальний підрозділ міліції охорони “Титан”
www.iru.org