Цей Порядок розроблено відповідно до Законів України "Про
ліцензування певних видів господарської діяльності" ( 1775-14 ) та
"Про автомобільний транспорт" ( 2344-14 ), Указу Президента
України від 25 травня 2000 року N 721 ( 721/2000 ) "Питання
Державного комітету України з питань регуляторної політики та
підприємництва", постанов Кабінету Міністрів України від
30 березня 2000 року N 586 ( 586-2000-п ) "Про утворення
Державного департаменту автомобільного транспорту", від 4 грудня
1998 року N 1913 ( 1913-98-п ) "Про створення автотранспортних
управлінь Міністерства транспорту", від 14 листопада 2000 року
N 1698 ( 1698-2000-п ) "Про затвердження переліку органів
ліцензування", від 29 січня 2003 року N 143 ( 143-2003-п ) "Про
затвердження Порядку здійснення державного контролю на
автомобільному транспорті загального користування", а також
спільного наказу Державного комітету України з питань регуляторної
політики та підприємництва і Міністерства транспорту України від
18 грудня 2003 року N 136/985 ( z1259-03 ) "Про затвердження
Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання
послуг з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним
транспортом загального користування (крім надання послуг з
перевезення пасажирів та їх багажу на таксі) та Ліцензійних умов
провадження господарської діяльності з надання послуг з
перевезення пасажирів та їх багажу на таксі", зареєстрованого в
Міністерстві юстиції України 30 грудня 2003 року за N 1259/8580.
Цей документ установлює єдиний порядок здійснення контролю за
додержанням суб'єктами господарювання (далі - ліцензіати)
Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання
послуг з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним
транспортом загального користування (крім надання послуг з
перевезення пасажирів та їх багажу на таксі) та Ліцензійних умов
провадження господарської діяльності з надання послуг з
перевезення пасажирів та їх багажу на таксі (далі - Ліцензійні
умови).
Контроль за додержанням ліцензіатами Ліцензійних умов, у
межах своїх повноважень, здійснюють орган ліцензування - Державний
департамент автомобільного транспорту (далі - Укравтотранс) та
підпорядковані йому територіальні органи Мінтрансу -
автотранспортні управління в Автономній Республіці Крим, областях
та спеціально вповноважений орган з питань ліцензування -
Державний комітет України з питань регуляторної політики та
підприємництва (далі - Держпідприємництво) та його територіальні
органи (далі - органи контролю).
1.1. Контроль за додержанням ліцензіатом Ліцензійних умов
здійснюється шляхом проведення планових та позапланових перевірок
за місцезнаходженням суб'єкта господарської діяльності і
безпосередньо в транспортних засобах, які використовують
ліцензіати під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів
автомобільним транспортом загального користування або перевезень
пасажирів та їх багажу на таксі.
1.2. Планові перевірки додержання ліцензіатом Ліцензійних
умов проводяться органами контролю згідно з квартальними планами
перевірок, які затверджуються наказом органу контролю. Плани
перевірок узгоджуються між Укравтотрансом, Держпідприємництвом та
Мінтрансом з урахуванням того, що перевірка ліцензіата проводиться
не частіше одного разу на рік.
1.3. Перевірки можуть проводитися із залученням фахівців
центральних та місцевих органів виконавчої влади, а також за
згодою органів місцевого самоврядування, науково-дослідних
установ, представників громадських організацій тощо.
1.4. Позапланові перевірки здійснюються органами контролю
лише на підставі надходження до них у письмовій формі заяви
(повідомлення) про порушення ліцензіатом Ліцензійних умов або з
метою перевірки виконання розпоряджень про усунення порушень
Ліцензійних умов.
1.5. Для проведення перевірки органи контролю видають
розпорядчий документ про створення комісії, призначення голови,
членів комісії, а також посвідчення на проведення перевірки
ліцензіата (додаток 1), яке підписується керівником (його
заступником) органу контролю та засвідчується печаткою.
1.6. Посвідчення реєструються в окремому журналі обліку,
сторінки якого мають бути пронумеровані, прошнуровані та скріплені
печаткою (додатока 2).
1.7. Орган контролю не менше як за п'ять робочих днів до
початку проведення перевірки письмово або телефонограмою
повідомляє ліцензіата про здійснення планової перевірки.
Про проведення позапланової перевірки ліцензіат завчасно не
попереджається.
1.8. Термін проведення перевірки становить не більше п'яти
робочих днів, у разі необхідності, за рішенням керівника органу
контролю, термін перевірки може бути продовжено до десяти робочих
днів.
2.1. Голові та членам комісії надається право:
2.2. Голова та члени комісії зобов'язані:
2.3. Голова та члени комісії несуть відповідальність згідно з
чинним законодавством.
3.1. Для проведення перевірки голова комісії повинен
пред'явити керівнику ліцензіата (юридичної особі), ліцензіату
(фізичній особі - суб'єкту підприємницької діяльності) або їх
уповноваженим представникам посвідчення на право перевірки та
документи, які засвідчують особу голови та членів комісії. Комісія
обов'язково зазначає у журналі відвідання ліцензіата (за
наявності) строки та мету перевірки, посаду і прізвище голови
комісії. Указані дані засвідчуються підписом голови комісії.
3.2. При перевірці ліцензіата комісія безпосередньо на
підприємстві перевіряє:
3.3. Під час проведення планових та позапланових перевірок за
додержанням ліцензіатом Ліцензійних умов комісія здійснює
перевірку в автотранспортних засобах, які використовує ліцензіат,
під час виконання ними перевезень пасажирів і вантажів
автомобільним транспортом загального користування, а також
перевезень пасажирів та їх багажу на таксі.
3.4. Контроль в автотранспортних засобах проводиться без їх
зупинки: при виїзді з підприємства, стоянок, початкових, проміжних
і кінцевих пунктів завантаження, розвантаження вантажного
автотранспорту, автостанцій, автовокзалів, автобусних зупинок,
таксомоторних стоянок пасажирського автотранспорту без порушення
графіків руху, а також під час руху автотранспортних засобів, крім
таксі, не відвертаючи уваги водія (за наявності в екіпажі другого
водія, кондуктора, стюардеси або іншого члена екіпажу), що
здійснює управління автотранспортним засобом.
3.5. При здійсненні перевірки в автомобільних транспортних
засобах перевіряються:
4.1. Ліцензіат під час проведення перевірки додержання ним
Ліцензійних умов має право надавати письмові пояснення з питань,
що виникають під час проведення перевірки, у разі незгоди з
прийнятим рішенням та заходами з боку органів контролю подавати
скарги до вищих органів контролю, Експертно - апеляційної ради при
Державному комітеті України з питань регуляторної політики та
підприємництва чи оскаржувати дії посадових осіб в судовому
порядку.
4.2. Ліцензіат під час проведення перевірки зобов'язаний
забезпечити умови для проведення перевірки та надати всі необхідні
документи, що підтверджують додержання ним вимог Ліцензійних умов.
5.1. За результатами перевірки, як безпосередньо на
підприємстві, так і в транспортному засобі, складається акт
перевірки додержання суб'єктом господарювання Ліцензійних умов
(додаток 3) у двох примірниках. Один примірник акта перевірки
дається керівнику (уповноваженому представнику) ліцензіата
(юридичній особі) або ліцензіату (фізичній особі - суб'єкту
підприємницької діяльності), другий - зберігається в органі
контролю, який здійснив перевірку.
5.2. У разі створення перешкод з боку ліцензіата щодо
проведення перевірки цей факт відображається в акті перевірки.
5.3. Усі примірники акта підписуються особами, які проводили
перевірку. Керівник ліцензіата (юридичної особи) або ліцензіат
(фізична особа - суб'єкт підприємницької діяльності), або їх
уповноважений представник письмово підтверджує, що ознайомлений з
актом перевірки й отримав один примірник, ставить свій підпис,
дату та печатку (у разі її наявності)
5.4. У разі відмови керівника ліцензіата (юридичної особи)
або ліцензіата (фізичної особи - суб'єкта підприємницької
діяльності), або їх уповноважених представників від підписання
акта перевірки голова комісії в акті робить запис про те, що ці
особи з ним ознайомлені і від підпису відмовились.
5.5. Керівник ліцензіата (юридичної особи) або ліцензіат
(фізична особа - суб'єкт підприємницької діяльності), або їх
уповноважені представники мають право дати пояснення та викласти
зауваження щодо результатів перевірки. Ці документи є невід'ємною
частиною акта, про що робиться відповідний запис.
5.6. Порушення, які були виявлені при перевірці додержання
ліцензіатом Ліцензійних умов, мають бути викладені в акті
перевірки з посиланням на конкретні пункти, статті, розділи
нормативно - правових документів, які були порушені ліцензіатом.
Довільне викладання або трактування вимог нормативно - правових
документів не допускається.
5.7. Орган контролю у разі виявлення в ході перевірки за
місцезнаходженням ліцензіата порушень не пізніше десяти робочих
днів з дати складання акта перевірки додержання суб'єктом
господарювання Ліцензійних умов видає розпорядження про усунення
порушень Ліцензійних умов та вручає або надсилає його ліцензіату
листом з поштовим повідомленням.
У разі, якщо виявлені порушення є підставою для анулювання
ліцензії, копія акта направляється до органу ліцензування з
пропозицією щодо анулювання ліцензії.
5.8. У разі усунення ліцензіатом виявлених перевіркою
порушень Ліцензійних умов до прийняття розпорядження про їх
усунення та надання органу контролю відповідних документів у
письмовій формі, які це підтверджують і не потребують додаткової
перевірки, розпорядження про усунення порушень Ліцензійних умов не
видається.
5.9. Ліцензіат, який одержав розпорядження про усунення
порушень Ліцензійних умов, зобов'язаний у встановлений в
розпорядженні термін усунути порушення та подати в письмовій формі
органу контролю, який видав розпорядження, інформацію про усунення
порушень.
5.10. Якщо ліцензіат не виконав розпорядження про усунення
порушень Ліцензійних умов та не подав інформацію, передбачену
п.5.8, орган контролю складає акт про невиконання розпорядження
про усунення порушень Ліцензійних умов, що є підставою для
анулювання ліцензії.
5.11. Територіальні органи Державного комітету України з
питань регуляторної політики та підприємництва складають акт про
невиконання розпорядження про усунення порушень Ліцензійних умов
та направляють його копію до Державного комітету України з питань
регуляторної політики та підприємництва, який звертається до
органу ліцензування з пропозицією щодо анулювання ліцензії.
5.12. Акт про невиконання розпорядження про усунення порушень
Ліцензійних умов складається за результатами відповідної
перевірки.
6.1. Підставами для анулювання ліцензії є:
6.2. У разі виявлення в ході перевірки порушень, які є
підставою для анулювання ліцензії, органи контролю подають до
органу ліцензування копії актів перевірки додержання ліцензіатом
Ліцензійних умов, де зазначені ці порушення та пропозиції щодо
необхідності анулювання ліцензії.
У разі виявлення порушень територіальними органами
Держпідпрємництва копії актів перевірки додержання ліцензіатом
Ліцензійних умов, де зазначені ці порушення та пропозиції щодо
необхідності анулювання ліцензії, подаються до Держпідприємництва,
який звертається до органу ліцензування з пропозицією щодо
анулювання ліцензії.
6.3. Орган ліцензування приймає рішення про анулювання
ліцензії протягом десяти робочих днів з дати встановлення підстав
для анулювання. Рішення вручається (надсилається) ліцензіату із
зазначенням підстав анулювання не пізніше трьох робочих днів з
дати його прийняття.
6.4. Рішення про анулювання ліцензії реєструється у
відповідному журналі обліку, сторінки якого повинні бути
пронумеровані, прошнуровані та скріплені печаткою.
6.5. Рішення про анулювання ліцензії набирає чинності через
десять днів з дати його прийняття.
6.6. Запис про підставу, дату та номер рішення про анулювання
ліцензії вноситься до ліцензійного реєстру органу ліцензування не
пізніше наступного робочого дня після набрання чинності рішенням
про анулювання ліцензії.
6.7. Розгляд питань про анулювання ліцензій на підставі акта
про встановлення факту неподання в установлений строк повідомлення
про заміну даних, зазначених у документах, що додаються до заяви
про видачу ліцензії; акта про виявлення недостовірних відомостей у
документах, поданих суб'єктом господарювання для одержання
ліцензії; акта про виявлення факту передачі ліцензії, її копії
іншій юридичній особі або фізичній особі для провадження
господарської діяльності; акта про невиконання розпорядження про
усунення порушень Ліцензійних умов здійснюється органом
ліцензування з обов'язковим запрошенням ліцензіата або його
представника.
6.8. Орган ліцензування повинен мати підтвердження щодо
повідомлення ліцензіата про час та місце розгляду питання про
анулюванню ліцензії.
6.9. У разі неявки ліцензіата або його уповноважених
представників розгляд питань про анулювання ліцензії здійснюється
без їх участі.
6.10. Розгляд питань про анулювання ліцензії в разі
повторного порушення ліцензіатом Ліцензійних умов здійснюється за
наявності таких документів:
6.11. У разі анулювання ліцензії на підставі акта про
повторне порушення ліцензіатом Ліцензійних умов, акта про
встановлення факту неподання в установлений строк повідомлення про
заміну даних, зазначених в документах, що додаються до заяви про
видачу ліцензії, акта про виявлення недостовірних відомостей у
документах, поданих суб'єктом господарювання для одержання
ліцензії, акта про виявлення факту передачі ліцензії, її копії
іншій юридичній особі або фізичній особі для провадження
господарської діяльності, акта про невиконання розпорядження про
усунення порушень ліцензійних умов - суб'єкт господарювання може
одержати нову ліцензію на право провадження цього виду
господарської діяльності не раніше ніж через рік з дати прийняття
рішення органу ліцензування про анулювання попередньої ліцензії.
7.1. У разі подання ліцензіатом протягом десяти днів з дня
прийняття рішення про анулювання ліцензії скарги до Експертно -
апеляційної ради Державного комітету України з питань регуляторної
політики та підприємництва дія даного рішення органу
ліцензування - Укравтотрансу зупиняється до прийняття відповідного
рішення Держпідприємництвом.
7.2. Рішення Експертно - апеляційної ради щодо скарги
ліцензіата є підставою для видання Держпідприємництвом
розпорядження про усунення виявлених порушень законодавства у
сфері ліцензування, допущених органом ліцензування.
7.3. Рішення про анулювання ліцензії може бути оскаржене в
судовому порядку.