З 28.05.02 по 1.06.02 у столиці Румунії Бухаресті працівав черговий КОнгрес МСАТ (Міжнародного Союзу автомобільного транспорту), який відбувається 1 раз на 2 роки (наступний проходитиме в Японії (м. Йокогама) у травні 2004 року). У нинішньому Конгресі взяли участь представники 80 країн світу, в тому числі й нашої держави. До складу української делегації входили: президент АсМАП України Л.М. Костюченко, вице-президент Ю.М. Іванов, співробітники Департаменту TIR. Вперше у такому важливому заході взяли участь і члени Ради АсМАП.
Про ключові питання, які обговорювалися на представницькому форумі, розповідає президент АсМАП України Л.М. КОСТЮЧЕНКО.
— На Конгресі було підведено підсумки за 2 роки роботи МСАТ, а також асоціацій, які входять до її складу. На Конгресах, і тільки на них, до Союзу приймають нових членів. Цього разу прийняли лише одну державу — Китай. На засіданні робочої групи секції вантажних перевезень, яке відбулося в рамках Конгресу, виступав представник міністерства транспорту Китаю, який розповів про досягнення транспортної галузі своєї країни, проблеми, з якими їм доводиться стикатися. У міжнародних перевезеннях Китаю задіяно 4 млн. автомобілів. Ставши членами МСАТ і одержавши можливість пересуватися дорогами Європи із застосуванням книжок МДП, наші китайські колеги невдовзі можуть скласти конкуренцію перевізникам як Західної, так і Східної Європи. За інформацією директора Світового банку, який брав участь у засіданні, в транспортну інфраструктуру Китаю вкладаються великі кошти. Під час відвідин Китаю я бачив, на якому рівні будуються там автобани, як розбудовується інфраструктура. Одне слово, держава розуміє значення транспортної галузі, її прибутковість. Безумовно, й в оновлення рухомого складу вкладаються кошти, і можна лише уявити ситуацію, коли через Україну та Росію рине транспортний потік зі Сходу.
Під час роботи Конгресу відбувалися засідання робочих груп, переговори, проходили ділові зустрічі. Про одну з них — із заступником держсекретаря міністерства транспорту Угорщини — треба сказати окремо. Угорська сторона вимагає, щоб напівпричепи мали сертифікат, підписаний органом, який видає ліцензії на перевезення, або іншим уповноваженим органом міністерства. Це не передбачено Конвенцією МДП- Внаслідок введення таких вимог, десятки українських автопоїздів було затримано на території Угорщини. Ми звернулися до угорського міністерства транспорту з проханням призупинити ці дії, я особисто зустрівся з торговим представником України в Угорщині з проханням посприяти у вирішенні цієї проблеми. Досягнуто домовленості щодо призупинення цих дій з боку Угорщини, але питання треба ще проробляти.
Відбулися переговори з віце-прем'єр-міністром, міністром інфраструктури Польщі Мареком Полем з приводу збільшення квоти дозволів згідно з підписаними після наших попередніх зустрічей протоколами. 17 тис. обіцяних дозволів ми так поки що й не одержали. До того ж, з 1 червня Польща ввела дорожній збір у межах 100 євро, що, за найскромнішими розрахунками, для наших перевізників до кінця року може скласти $10 млн. Під час переговорів з'ясувалося, чим викликані такі дії польського уряду: незважаючи на те, що підписано закон, який забороняє брати дорожній збір з польських перевізників, окремі області продовжують це робити. Польська сторона передала документи, які підтверджують це. Незадоволення викликане й тим, що польських перевізників примушують заїжджати на термінали для митного оформлення. Нам довелося перервати своє перебування у Бухаресті, щоб терміново підготувати для нашого міністерства транспорту і для уряду необхідні документи з тим, щоб вони могли звернутися до уряду Польщі з проханням призупинити стягнення цього збору. Що ж до неправомірних дій місцевих керівників, то документи, отримані в Польщі, передано до відповідних органів на розгляд і для прийняття заходів.
Міністерство транспорту підготувало проект розпорядження прем'єр-міністра, згідно з яким буде зменшено фінансування дорожнього будівництва областей, які будуть порушувати закон, перевізникам цих областей буде обмежено видачу дозволів. Мінтранс звернувся до нас з проханням обмежити їм видачу книжок МДП, і ми мусимо на це реагувати. Отже, заходи будуть прийняті дуже серйозні, і ми сподіваємося, що це вплине на розв'язання конфлікту. Щодо примусового заїзду польських перевізників до терміналу, то у розпорядженні Кабінету Міністрів України зазначено, що митне оформлення слід проводити безпосередньо на кордоні, на переходах.
Наприкінці червня запланована зустріч міністрів транспорту наших держав, і до цього часу санкції проти українських перевізників буде призупинено.
Зустрічалися ми й з російською делегацією. Нас поінформували, що на рівні міністерств уже підписано протоколи про збільшення квоти дозволів.
Серед ключових питань, які розглядалися на Конгресі, — візова підтримка і спрощення митних процедур. Ми заздалегідь направили свої пропозиції відносно того, щоб асоціації — члени МСАТ створили відповідні структури або самі були акредитовані у посольствах. Ми також вносили пропозицію, щоб на рівні Євросоюзу або Європарламенту Європейській комісії міністрів -транспорту (ЄКМТ) було дано доручення розробити паспорт водія міжнародних перевезень. На жаль, наші пропозиції не були прийняті. Реакція була така: нас запевнили, що вони будуть враховані, але не зараз, а з часом. Це питання нас дуже хвилює, оскільки після вступу до Європейської Спільноти наших східних сусідів об'єднана Європа наблизиться безпосередньо до наших кордонів. Тоді питання візових та митних процедур стоятиме дуже гостро.
Все це відображено у Декларації, яку підписали керівники асоціацій практично всіх країн— членів МСАТ, які брали участь у Конгресі.
Ще один неприємний момент: на засіданні було оголошено, що з 1 червня практично на 50% підвищуються ціни на книжки МДП. Таке рішення прийняла Рада директорів МСАТ. Нашим перевізникам ми можемо сказати, що ті книжки, які було придбано раніше, ми будемо видавати за попередньою ціною.
Загалом же слід відзначити, що Конгрес дав можливість всім учасникам поспілкуватися, визначити стратегію розвитку міжнародних автопе"-ревезень. Паралельно з засіданнями Конгресу МСАТ проходило засідання Європейської комісії міністрів транспорту, і нам було зручно, що питання, які хвилюють Україну, наших перевізників, розглядалися і на рівні МСАТ, і на рівні ЄКМТ. Така співпраця — це консолідація зусиль, спрямованих на розуміння того, що транспорт, автомобільні перевезення — це галузь, яка у значній мірі визначає економічну політику кожної держави.
Записала Людмила КАТКОВА. Фото прес-центру АсМАП України